Toon onderwerp - Last van alcohol, ook héél lang na de chemo nog

Last van alcohol, ook héél lang na de chemo nog

voor alle vragen en antwoorden over verwerking en het leven na de behandeling...

ellenk schreef op vr 03 aug 2012 20:25

ellenk 52 jaar

• Noord-Brabant

Last van alcohol, ook héél lang na de chemo nog

Zo heel af en toe dan wil ik wel eens uit de band springen ;)
En daar hoort dan meestal ook een wijntje bij, of een paar.
Nu is het zo dat ik moet concluderen dat ik er niet (meer) tegen kan.
Het viel al nooit zo geweldig bij mij maar als ik nu eens een of twee keer per jaar meer drink, een flesje pinot gris in zijn geheel naar binnen werk, dan heb ik nog wel drie dagen ernstig last ervan en doet mijn lever gewoon zeer.
Zou dat een gevolg kunnen zijn van tweemaal chemo?
Zijn er vrouwen die dit herkennen.
Bij mij is de chemo respectievelijk 16 en 9 jaar geleden. De tweede serie gaf halverwege al problemen i.v.m. overbelasting van de lever maar ik dacht altijd, dat herstelt nog wel. Nou, niet dus.
Ik kan er wel mee leven hoor ;) maar ik vroeg het me toch af, of anderen dit ook ondervinden.

Bergamot schreef op vr 03 aug 2012 20:58

Bergamot 38 jaar

• Moderators
  • Stichtingsbestuur
  • Beheerders
  • Noord-Holland

Re: Last van alcohol, ook héél lang na de chemo nog

Oooooh, ben jij er eentje van de pinot gris? Ik van de pouilly :D

On topic: geen last van.

annie schreef op vr 03 aug 2012 21:17

annie 71 jaar

• Noord-Brabant

Hoi Ellen, wel jammer, zeker als je een slokje af en toe toch lekker vindt.
Drie dingen:

Het kan best aan de chemo liggen, maar...... Je was toch 50 geworden. Ik hoor en zie om me heen dat veel mensen die rijper ;-) worden, toch wat slechter tegen alhohol kunnen. Behalve verslaafden natuurlijk, die trekken zich nergens wat van aan, stugge door drinkers, desnoods met lasten erna. Kan hunt schelen.

Weet je wat ik nu zo gek vind.
Ik heb nooit alcohol gelust, een nipje zeer koele witte wijn, alla, soms met een kaasje bij heel heel warm weer. Maar sinds ik de AC kuren gehad heb nip ik niet meer, maar heb ik er gewoon af en toe zin in: in een lekker gevuld glas. Wel alleen nog maar witte wijn, roseetje of een biertje. Ik ben er zelf helemaal verbaasd over . Doe het dus gewoon omgekeerd aan jou!

ellenk schreef op za 04 aug 2012 13:51

ellenk 52 jaar

• Noord-Brabant

Grappig Annie, dat het je moge smaken, maar ik word binnenkort echt van de blauwe knoop want 3 dagen last is echt geen doen ;)

Emja schreef op za 04 aug 2012 16:08

Emja 32 jaar

• Noord-Holland

Bij mij is het juist tegenovergesteld. Ik kon nooit zo goed drinken. Paar biertjes/wijntjes en mijn maag wilde al niet meer. Nu kan ik ineens ongestoord doortanken. Dat merk ik dan wel de volgende dag hoor :-P

Cat schreef op za 04 aug 2012 18:43

Cat 32 jaar

• Moderators
  • Stichtingsbestuur
  • Beheerders
  • Noord-Brabant

Ik herken wel iets van wat je schrijft Ellenk, voor de chemo had ik zelden last als ik wat dronk (of het moest eens teveel zijn) :wink:
Na de chemo heb ik er soms geen last van, maar soms na 1 slokje alcohol krijg ik meteen hoofdpijn, of ik heb de volgende dag erg veel last van mijn maag, en dat na 1 of 2 drankjes de dag ervoor. Mijn leverwaardes zijn ook nog steeds niet zoals ze moeten zijn, dus misschien heeft het daar wel mee te maken???

Mara schreef op za 04 aug 2012 23:36

Mara

• Amazone

herkenbaar die klachten die je hebt, rechts in de buik, dus hetzelfde denk ik

Anneke78 schreef op zo 05 aug 2012 21:40

Anneke78 35 jaar

• Friesland

Ik heb geen buik-klachten na het drinken van alcohol. Maar ik krijg er wel ontzettend veel opvliegers van. Die heb ik zo ook al, maar na alcohol wordt dat flink erger. Dus ik neem liever iets anders.

naia schreef op ma 06 aug 2012 22:18

naia 39 jaar

• Zuid-Holland

Sinds mijn chemo kan ik niet meer tegen rode wijn, terwijl ik dat vroeger altijd dronk. Ik ben overgestapt op witte wijn of rosé (als ik al drink, want dat doe ik niet zo veel en vaak meer).

Roosje schreef op di 07 aug 2012 13:44

Hier geen buik- of leverklachten, maar ik kan er echt niet meer tegen. Krijg ook altijd opvliegers en hoofdpijn en heb dagen last van een paar glaasjes. Ik doe dat dus niet meer, heel soms neem ik een glaasje witte wijn of rosé, alleen als ik me heel goed voel. En dan het liefste nog net voor of bij het eten, niet later op de avond.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon denk dat het door de leeftijd komt (bij mij dan), niet door de chemo. Los daarvan vind is het me ook niet meer waard om last te hebben van een paar glaasjes alcohol, dan maar niet.

dobber schreef op di 07 aug 2012 18:17

dobber 56 jaar

• Noord-Holland

Ik ben nu van de chocomel, karnemelk, koffie en water. Lust niets meer, maar ik heb de whiskey ontdekt want die gaat over mijn smaak heen. In de 'goede week' en na een goede dag trakteer ik mezelf op een slaapmutsje en overpeins nog even de dag.

immie schreef op wo 08 aug 2012 22:58

immie 44 jaar

• Limburg

Vóórdat ik borstkanker had was ik zwanger. Tijdens en na de chemo stond alcohol me gewoon heel erg tegen, m'n lijf moest tóch al zoveel troep verwerken. Vervolgens werd ik weer zwanger. Ik heb dus behoorlijk lang droog gestaan en ben ondertussen ook nog post-dertiger geworden :wink: Nu drink ik nog maar héél af en toe en kan na één glaasje al teut zijn. Of het aan de chemo ligt??? Ik zou graag een excuus hebben waarom ik bij het straatfeest na twee rosétjes zwalkend naar huis liep :-w , maar volgens mij is het toch grotendeels leeftijd en ontwenning :mrgreen:

dobber schreef op do 09 aug 2012 23:34

dobber 56 jaar

• Noord-Holland

Lieve dames, na mijn nieuws vandaag na het gevecht tegen het monster, ben ik even aan de rode wijn gegaan. Verder geen commentaar..............

Fraz schreef op do 09 aug 2012 23:54

Fraz 44 jaar

• Noord-Holland

Dat mag hoor Dobber. De eerste twee weken na een chemo neem ik geen druppel (lever heeft het al zwaar genoeg) derde week wil ik toch wel een glaasje rosé in de zon. Dat valt eigenlijk prima dus heb (nog) geen last van alcohol na de chemo.

kittekat schreef op za 11 aug 2012 20:44

kittekat 55 jaar

• Amazone

Tijdens de bestraling leek het wel of het glaasje wijn meteen naar mijn benen zakte. Ik heb toen besloten om maar even niet te drinken, ook tijdens de chemo maar af en toe, op een speciale gelegenheid een glaasje gedronken, want mijn maag en darmen hadden het al moeilijk genoeg. En ook de lever draaide overuren.

Nu, ik zit aan de Tamoxifen, ben ik aan het uitproberen wat wel en wat ik niet (meer) kan verdragen. Dus ook weer eens een glaasje gedronken. Heerlijk op een terrasje, maar de volgende dag had ik last van mijn benen!
Jeetje zou het de leeftijd of de pillen zijn of een restverschijnsel van de behandelingen?
Maakt eigenlijk niet uit, ik zal er een weg in moeten vinden.