Toon onderwerp - Vitamine bij bestraling

Vitamine bij bestraling

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

Mieses schreef op wo 08 aug 2012 08:21

Mieses 43 jaar

• Noord-Holland

Vitamine bij bestraling

Hallo,

Sinds 2 maanden is er bij mij borstkanker geconstateerd. Nu ben ik na 2 operaties begonnen met radiotherapie. Ik vroeg me af of er mensen hier zijn die bepaalde vitamine slikken tijdens de bestraling. Ik heb wel een beetje gegoogled maar aangezien je dan ook ongevraagde info krijgt doe ik het even zo.
Ik heb wel vaker op het forum gekeken maar blijkbaar was ik er toen nog niet aan toe.Nu mekr ik dat er toch wel veel vragen opkomen en leek het mij wel handig.

Groetjes,
Mieses

Greta schreef op wo 08 aug 2012 21:09

Re: Vitamine bij bestraling

Niet alleen tijdens de bestraling maar ik bezoek een niet toxische tumortherapie-arts en die schrijft inderdaad verschillende supplementen voor aan kankerpatienten.

Slootje schreef op do 09 aug 2012 07:51

Slootje

• Amazone

Vanaf dat de huisarts mij vertelde (eind december 2011) dat het bobbeltje in mijn borst wrs een tumor was, ben ik iedere dag een multi vitamine forte tablet gaan slikken. Na de operatie eind januari (gehele borst amputatie), radiotherapie gehad (25 x), daarna 6 chemokuren. Geen idee of het geholpen heeft, maar ben alle behandelingen goed door gekomen. De bloedwaarden waren telkens prima. De laatste chemokuur eind juli gehad en voel me eigenlijk erg goed, op nog wat lichte klachten na (nog wat vieze smaak in de mond, nog wat pijnlijke vingertoppen, wat eerder moe na inspanning).

kaat75 schreef op do 09 aug 2012 09:49

kaat75 38 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Noord-Brabant

Hoi Mieses,
Ik zou altijd heel voorzichtig zijn met slikken van extra vitamines op eigen houtje. Meer van een bepaalde vitamine is niet altijd beter en baat het niet dan schaadt het niet gaat ook helaas niet altijd op. Ik heb tijdens mijn bestraling helemaal niets geslikt of gesmeerd en heb ook geen klachten gehad. Ik zou gewoon afwachten of je klachten krijgt en als dit zo is meteen aan de bel trekken bij de radiotherapeut.
Sterkte met de bestraling
Liefs Kaatje

Slootje schreef op do 09 aug 2012 19:03

Slootje

• Amazone

Van 1 vitamine tablet per dag, krijg je echt niets. Ik denk zelfs dat de meesten een tekort hebben aan bepaalde vitamines, mn na een operatie en door mogelijke stress. Zijn A en D waar je teveel van binnen zou kunnen krijgen, maar daar hoef je niet bang voor te zijn met 1 a 2 vitamine tabletten per dag. Wel weet je dan zeker dat je de minimale behoefte hebt gehad. Verder stelt de bestraling niet veel voor (vond ik). Tja lastig, iedere dag 45 km heen en 45 terug. Nam een hoop tijd in beslag en je ligt wat ongemakkelijk. Mn omdat bij mij ook de oksel bestraald is. Tis net de simulatie (2 x gemoeten), das een uur tot anderhalf uur in dezelfde houding liggen, dat was minder ;)

Fraz schreef op do 09 aug 2012 19:35

Fraz 44 jaar

• Noord-Holland

Slootje, het lijkt of bestraling niets voorstelt maar het maakt definitief cellen kapot waaronder gezonde cellen. Dus de behandeling op zich lijkt niets voor te stellen de gevolgen kunnen groter zijn dan je nu denkt (hart/longen/lymfe). Ik vind dat ze soms te gemakkelijk doen over bestralen vandaar dat ik reageer. je kunt het soms niet ontlopen maar om te zeggen dat het niks voorstelt vind ik vrij naief.

Een gedeelte krijgt niet voor niks te maken met lymfe oedeem na bestraling. Ook weet ik van iemand die bestraalt is i.v.m. prostaatkanker en nu incontinent is door de bestraling.

Dus de behandeling is helaas vaak noodzakelijk maar zeker niet iets waar je te licht over moet denken.

Slootje schreef op do 09 aug 2012 19:56

Slootje

• Amazone

Met niet veel voorstellen bedoelde ik dat je er weinig van merkt. De gezonde cellen herstellen zich trouwens heel snel, alleen foute cellen niet, waardoor deze aan het einde van de behandeling als het goed is allemaal vernietigd zijn. Dat bestraling ook heel vervelend uit kan pakken weet ik maar al te goed. Mijn zus had vulva kanker. Is in dat gebied bestraald (36x) en zodanig verbrand (3e graads) dat ze nadien een week in het ziekenhuis heeft gelegen. Nu, ruim 2 jaar later, heeft ze er nog steeds last van.

Fraz schreef op do 09 aug 2012 20:17

Fraz 44 jaar

• Noord-Holland

In het algemeen of meestal herstellen gezonde cellen zich. Echter niet bij iedereen, daarom kun je ook lymfe oedeem krijgen en houden na bestralen. Ook daarom dat degene die ik ken incontinent is gebleven. Snel herstellen lees ik trouwens nergens in de folder, ik hoor juist van reeds bestraalde personen dat ze soms een jaar tot 2 jaar na bestraling nog bijv. een rode of warme borst hebben. De gezonde herstellen zich meestal na enige tijd maar dus niet altijd en niet persé snel. Het herstelmechanisme is dus bij gezonde cellen beter dan bij kwaadaardige cellen.

Slootje schreef op vr 10 aug 2012 12:31

Slootje

• Amazone

Heb ik van de arts (van het ARTI) andere info gekregen: De gezonde cellen herstellen zich normaliter reeds in het tussenliggende (vrije) weekend. De foute redden dat niet.
De huid was bij mij na die 25 keer wat rood en is wat later gaan vervellen. Net zoals wanneer je te lang in de zon hebt gezeten. Verder eigenlijk gewoon niets van gemerkt. Ik kon na een paar weken (na de laatste keer) wel wat last krijgen van droge hoest, omdat een klein stukje long mee bestraald is, maar ook daar geen last van gehad. Wel heb ik vanaf de 5e keer iedere dag de huid ingesmeerd met een zalf van Weleda. Geen deo gebruikt, maar talkpoeder en op advies de okselharen ook niet geschoren.

Fraz schreef op vr 10 aug 2012 13:03

Fraz 44 jaar

• Noord-Holland

Nou ja maakt niet uit. Het is hoe je het interpreteert en gelukkig houden de meesten geen gevolgen eraan over. Degene met lymfe oedeem of hartklachten of incontinentie of verkleving van het littekenweefsel of andere problemen vallen helaas onder de soms en niet onder de meestal. Je hebt helaas vaak geen keus maar vind nog steeds dat er soms te makkelijk over bestralen wordt gepraat/gedacht.

smoekie schreef op vr 10 aug 2012 20:04

smoekie 53 jaar

• Noord-Brabant

Helemaal mee eens Fraz. Het is maar net hoe het uitvalt bij eenieder.... Mijn amputatiein 2010, 3 jaar na de borstsparende operatie plus bestraling, had iig lichamelijk veeeeeel minder impact dan de bestraling en dat had ik echt niet ingecalculeerd omdat ik ook van te voren dacht dat het allemaal niet zoveel voorstelde. In 2010 stond ik twee weken later weer op de tennisbaan zonder ook maar 1 centje pijn terwijl ik na de bestraling 2 jaar nodig heb gehad om weer op mijn oude energieniveau terug te komen......