Toon onderwerp - Ontlasting (obstipatie)

Ontlasting (obstipatie)

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

Karin Spaink schreef op di 16 mei 2006 13:22

Karin Spaink 55 jaar

• Noord-Holland

Ontlasting (obstipatie)

Dagdag

Sinds mijn eerste TAC, afgelopen woensdag, is mijn ontlasting erg hard, ik ben een heuse bolletjespoeper geworden. Hoort dat bij TAC? Hou ik dat al die maanden, of trekt dat bij?

Zus schreef op di 16 mei 2006 14:22

Ja, dat hoort er bij. helaas. Ik had er vooral direct na de chemo last van, dan werd het langzaam beter en werd weer erger na de volgende toediening. Heel veel drinken en veel zacht fruit en andere laxerende dingen eten. Ik heb er nooit medicijnen voor hoeven nemen, maar dat kan natuurlijk ook.

marieta schreef op di 16 mei 2006 14:27

marieta 50 jaar

• Amazone

goudblok schreef:
Natjeschatje schreef:in de eerste week heb ik wel last vanobstipatie maar daarna niet meer.

In het AVL schrijven ze daar tegen Magnesium voor. Werkte bij mij erg goed. De meeste krijgen het namelijk van de medicijnen tegen de misselijkheid.

Deze quote las ik bij het topic fec kuren

Beppie schreef op di 16 mei 2006 14:45

karin ik had daar ook heel veel last van en kreeg geregeld een klysma :? maar dat luchtte wel op :wink:

mika schreef op di 16 mei 2006 14:58

mika 37 jaar

• Noord-Holland

Hoi Karin,

De obstipatie is (helaas) een bekende bijwerking.
Echter niet van de TAC maar van de zofran/ kytril (ik weet niet wat ze voorschrijven bij jou in het ziekenhuis...).
Heb je geen laxantia voorgeschreven gekregen?
Is wel belangrijk hoor om je ontlasting soepel te houden.
Van keutels loopt het én nog sneller vast én krijg je snel last van aambeien... En das niet fijn :?
Dus... Als je weer een afspraak bij je arts heb. Even vragen om laxantia.
Sterkte!

naia schreef op di 16 mei 2006 16:11

naia 39 jaar

• Zuid-Holland

Ik heb tegen verstopping een drankje gekregen, Movicolon, om de stoelgang weer wat zachter te maken. Het zijn sachets met poeder die je in water moet oplossen.
Ik zou je aanraden om er iets mee te doen voordat het te erg wordt, want anders moet je een klysma gaan gebruiken om het probleem op te lossen. Bij mij kwam de Movicolon te laat en moest ik aan een klysma. Was geen pretje. Bij mij was de Kytril de boosdoener :twisted:

ellenk schreef op di 16 mei 2006 16:17

ellenk 52 jaar

• Noord-Brabant

ik had het ook met andere chemo cmf, wat hulpmedicijnen is geen overbodige luxe

Annemieke schreef op di 16 mei 2006 17:39

Hier ook zelfde ervaring; de boosdoener is de kytril. Magnesiumtabletjes helpen goed! Na een paar dagen was bij mij alles weer 'op orde', ook zonder magnesium.

Karin Spaink schreef op di 16 mei 2006 18:35

Karin Spaink 55 jaar

• Noord-Holland

mika schreef:De obstipatie is (helaas) een bekande bijwerking.
Echter niet van de TAC maar van de zofran/ kytril

Ik heb maar één pilletje Kytril geslikt, een week geleden... Zo'n pil werkt toch niet een week lang door?

Maar dank voor de waarschuwing, ik zal overleggen als ik de oncoloog weer zie. En proberen wat meer te drinken, ik haal de twee liter per dag bij lange na niet. (Maar als ik dat wel doe heb ik geen honger meer, en niet eten heeft ook zo zijn nadelen. Choices, choices :) )

mika schreef op di 16 mei 2006 18:37

mika 37 jaar

• Noord-Holland

Karin, Drinken is echt heel belangrijk!!!
Belangrijker dan eten (ook al zien we liever beiden :wink: ).
Maar als je moet kiezen...
Liever 2 liter drinken. Echt, drinken is essentieel!!!

Ikkes schreef op di 16 mei 2006 18:42

Bij mijn eerste FEC had ik het ook van de zofran zeiden ze, maar met Movicolom (of zoiets) kwam het weer goed op gang. Volgende kuren heb ik er geen last meer van gehad.

Maisa schreef op di 16 mei 2006 18:58

Maisa 40 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Zuid-Holland

Ik had zo'n drankje, Dulco-spul. Karin, het is een combi van medicijngebruik, minder bewegen, meer plat liggen, enzovoort. Je moet echt veel drinken, ook om afvalstoffen af te voeren!

Annemieke schreef op di 16 mei 2006 19:00

Die rommel (chemo) moet zo snel mogelijk je lichaam uit, dus veel drinken hoor! (En wat in dat verband ook niet mag: extra vitamine C slikken gedurende vijf dagen na de toediening. Het zuurgehalte in je bloed gaat dan omhoog en dat bevordert de afbraak van het gif ook niet)

Karin Spaink schreef op di 16 mei 2006 19:07

Karin Spaink 55 jaar

• Noord-Holland

mika schreef:Karin, Drinken is echt heel belangrijk!!!
Belangrijker dan eten

Ik doe echt mijn best, qua drinken, maar als ik meer drink krijg ik geen hap meer naar binnen. En niet of slecht eten is in mijn geval vrij desastreus. Ik weeg normaal 48 kilo (bij 1.72), en ik ben in de eerste week van de chemo al een kilo afgevallen. Ik wil niet nog meer gewicht kwijt.

mika schreef op di 16 mei 2006 19:09

mika 37 jaar

• Noord-Holland

Karin gebruik je al aanvullende voeding?
Drinkvoeding met extra toevoegingen, fantomalt of andere produkten?