Toon onderwerp - Ervaringen TAC, taxotere en taxol (deel1)

Ervaringen TAC, taxotere en taxol (deel1)

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

zena schreef op di 23 aug 2005 21:14

Ervaringen TAC, taxotere en taxol (deel1)

Volgende week begin ik met mijn eerste TAC.
Ik zou heel graag ervaringen horen van vrouwen die deze kuur ook hebben gehad.

zena schreef op di 23 aug 2005 21:14

of er mee bezig zijn.

Erica schreef op di 23 aug 2005 21:30

Erica 47 jaar

• Overijssel

Hoi Zena

Rosalinde heeft de tac kuur gehad
ze heeft een weblog
Misschien hebben meerdere Amazones de tac gehad
ik wil je veel sterkte wensen met je kuren!!

Groetjes Erica

Maisa schreef op di 23 aug 2005 21:38

Maisa 41 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Stichtingsbestuur
  • Zuid-Holland

Zus heeft 6xTAC gehad en Lucky (niet Lucky1963!) ook.

Zus schreef op di 23 aug 2005 21:58

Hallo Zena,

Ik heb ook 6 x TAC gehad, de laatste was 3 juni.

Ik ben niet erg misselijk geweest (was ik van tevoren erg bang voor), wel de eerste week heel erg slap en duizelig. Ik heb ook Neulasta gehad. Daarvan heb ik ook wat bijwerkingen ondervonden (griepachtig, spier- en gewrichtspijn), maar ik vond het wel te doen.

Mijn haar is vlak voor de tweede kuur uitgevallen (ik had het al heel kort geschoren en uiteindelijk heb ik het laatste helemaal afgeschoren). Mij was gezegd dat ik mijn wenkbrauwen en wimpers ook zou verliezen. Dat vond ik heel erg, omdat ik heel donkere wenkbrauwen heb, dus ik was bang een heel "ander gezicht" te krijgen. Uiteindelijk zijn ze wel erg dun geworden, maar nooit helemaal uitgevallen. De laatste wenkbrauwhaartjes vielen uit toen er al weer nieuwe groeiden.

Verder had ik last van de slijmvliezen in mijn mond. Een beetje opgezwollen en een witte aanslag op mijn tong. Een vieze, laffe smaak in mijn mond. Ik at veel muntdrop in die periode, en pittige soep o.i.d. Die beslagen tong duurde de eerste keer ongeveer een week, maar bij de 6e kuur twee weken.

Al met al is het mij meegevallen, maar ik weet dat anderen het als erg zwaar hebben ervaren. Ik heb het ook wel als een zware periode ervaren, vooral ook omdat je met 6 kuren toch wel lang bezig bent.

ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat het je mee gaat vallen!

groet, Zus

zena schreef op di 23 aug 2005 22:06

hoi zus,
ik was net je weblog aan het lezen.
Hoe gaat het nu met je?
ik zie er behoorlijk tegenop maar wil nu ook maar eens mee beginnen want dan weet ik tenminste hoe het is.
Ik ben nu al een paar weken wat ziekerig, schijnt te heersen (gelukkig) maar ik voel me in ieder geval niet topfit.
was jij dat wel voor je aan de chemo begon.
Misschien moet ik maar flink wat vitaminepillen gaan slikken ofzo.

Maisa schreef op di 23 aug 2005 22:11

Maisa 41 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Stichtingsbestuur
  • Zuid-Holland

Ehhhh, was je niet Rosalindes weblog aan het lezen :wink: ?

Zus schreef op di 23 aug 2005 22:27

Je was niet mijn weblog aan het lezen, want ik heb gen weblog...

Maar om je vraag te beantwoorden: ik was vóór de chemo niet ziek, maar wel heel erg moe doordat ik de eerste tijd na de diagnose erg slecht sliep. Zodra ik ging liggen, lag ik ook te piekeren. Uiteindelijk viel ik dan van uitputing in slaap. Dat is niet echt goed voor je conditie. Volgens mij kun je beter helemaal niets slikken bij die chemo zonder overleg met je oncoloog.

Inmiddels gaat het wel veel beter hoor! Mijn ervaring is dat het iedere keer een klein beetje langer duurde voor ik weer hersteld was van de chemo. Het stapelt zich toch op.

Ik heb inmiddels ook de bestralingen achter de rug en gister zijn mijn eierstokken verwijderd. Ik had nl. een sterk hormoongevoelige tumor. Het einde van de reeks behandelingen begint nu toch in zicht te komen.

zena schreef op di 23 aug 2005 22:30

o, sorry, ik bedoelde natuurlijk rosalindes weblog......
ik zit ook al veel te lang achter de computer.......

lucky schreef op wo 24 aug 2005 11:22

lucky 39 jaar

• Zuid-Holland

ik zou ook 6 TAC kuren krijgen, maar ik heb er 2 gehad ,omdat ik het geestelijk niet kon uitstaan dat ik zo ziek werd gemaakt . en heb ik de taxotere laten vallen en verder gegaan met AC. wat ik beter aan kon , omdat ik van taxotere last van me maagslijmbeurs kreeg en ik me geestelijk niet thuis voelde me eigen lichaam. en bij AC had ik geen problemen. dus ik kan je ook niet echt verder helpen met ervaring.

in ieder geval wens ik je veel sterkte met je kuren.

goudblok schreef op ma 19 sep 2005 22:47

goudblok 42 jaar

Ervaringen met Taxotere omhoog voor o.a. Suusje

zena schreef op di 20 sep 2005 09:16

Ik heb nu mijn eerste chemo TAC gehad en eerlijk gezegd is het me meegevallen. iIk ben niet zo diep gegaan dat ik het niet meer zag zitten en daar had ik me wel op ingesteld. De eerste 2 dagen ben ik moe en dizzy geweest, dag 3 en 4 griepachtige verschijnselen en dag 3 erg misselijk (zonder over te geven). dag 5-8 kreeg ik last van ernstige buikkrampen en diarree, maar de vraag is of het door de chemo kwam of door iets verkeerd gegeten want mijn lief heeft er ook 2 dagen last van gehad. daarna langzaamaan steeds fitter geworden. Donderdag begint mijn 2e kuur, effe afwachten hoe die (be) valt.

goudblok schreef op zo 08 jan 2006 11:52

goudblok 42 jaar

laura schreef:hallo allemaal 3 januari heb ik mijn laatste a.c kuur gehad 23 januari krijg ik mijn eerste taxol kuur in combinatie met herceptin wie heeft deze kuur ook gehad?

suusje en Karin hebben Taxol/ taxotere gehad in hun behandeling.
Er zijn een aantal Amazones die TAC hebben gehad.
AC + Taxotere of Taxol

Soms tegelijk soms eerst 4x AC en dan 4x T.
Laatst bijgewerkt door goudblok op zo 08 jan 2006 15:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Karin schreef op zo 08 jan 2006 13:59

Laura, ik heb Taxol (ook Paclitaxel geheten) in combinatie met Herceptin doorgemaakt. In beginsel met een chemo-versterkend middel van Lonafarnib-pillen, maar tot kuur 9 ook alleen de Taxol/Herceptin.
Wat wil je weten?

goudblok schreef op zo 08 jan 2006 15:39

goudblok 42 jaar

lilla schreef:Hey Laura

Ik heb ook eerst 4 AC kuren gehad en daarna 4kuren taxotaire(is ddat hetzelfde als taxol ik weet het niet).
Nu krijg ik om de 3 weken herceptine,daarvan heb ik er ondertussen al 5 gehad en dat valt goed mee.