Toon onderwerp - Mastopathie...?

Mastopathie...?

Voor alle vragen en antwoorden over de ontdekking en onderzoeken

Jules schreef op wo 07 mei 2008 21:25

Mastopathie...?

sind ongeveer 6 maanden heb ik een zeurende pijn in mijn borst, die steeds erger is geworden. Een paar maanden geleden voelde ik in die borst ook een knobbel. Heb inmiddels al mammo en echo gehad en de conclusie is dicht klierweefsel/mastopathie.
Maar inmiddels blijft de pijn toenemen, en straalt uit naar m'n oksel. Ook heb ik vaak een kloppend gevoel en jeuk aan/onder m'n tepel. Ben voor 2de keer bij huisarts geweest die zegt dat de klachten echt bij mastopathie kunnen horen. Zou dus gerustgesteld moeten zijn maar ben dat dus niet!
Heeft iemand advies voor mij of ervaring met deze klachten?

Anoniem123 schreef op wo 07 mei 2008 21:52

Beste Jules,
Zekerheid krijg je op deze manier niet. De kans mag dan klein zijn, je slaat jezelf eeuwig voor je hoofd als het achteraf toch borstkanker blijkt te zijn. Dat het in je ene borst anders is dan in je andere borst, vraagt in elk geval om nader onderzoek. Het beste is om je (nogmaals?) door te laten verwijzen naar de mammapoli en aan te dringen op een MRI. Misschien kunnen er ook wel biopten (hapjes) genomen worden, die dan nader onderzocht kunnen worden. Jeuk of ontsteking kán ook wijzen op een zeldzame vorm van borstkanker.

Ik ben zelf zo'n geval van 'Niks te zien op echo en mammografie', tweemaal zelfs, maar na een jaar bleek er bij de MRI wel een tumor te zitten van 10 bij 6 bij 7 cm. Het was ook uitgezaaid naar mijn okselklieren. Er heeft een jaar gezeten tussen de eerste keer een harde streng voelen en de diagnose. Daarmee is de prognose dus ook enorm veel slechter geworden.

Ik heb hierover een brief geschreven aan de maatschap Radiologie en aan mijn toenmalige huisarts (die er overigens niks aan kon doen). Bij mijn laatste controle werd mij verteld dat ze de plaatjes van mijn borst én mijn casus op alle nascholingen in de regio gebruikt hebben, niet eenmaal, maar bij herhaling. Dat heeft me bijzonder goed gedaan. Voor mij maakt het niks meer uit, ik zit met een tamelijk slechte prognose, maar als er maar één vrouw eerder uitgevist wordt door mijn casus, dan is alles toch niet voor niks geweest.

Dit alles niet om je bang te maken, maar wel om je niet onterecht gerust te laten stellen door de huisarts. Blijven zeuren totdat je naar de mammapoli kunt (en een MRI krijgt)....... Ik hoop dat je ons binnenkort kunt vertellen dat het nu bevestigd is dat het gewoon borstweefsel is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem123 op wo 07 mei 2008 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Ikkes schreef op wo 07 mei 2008 21:53

Jules, ik heb geen ervaring met mastopathie..... maar er reageren vast nog ervaringsdeskundigen.

wel vond ik
goudblok schreef:
www.Mastopathie.nl schreef:Mastopathie is een verzamelnaam voor een aantal goedaardige aandoeningen in de borsten. De twee meest voorkomende vormen van mastopathie zijn: een cyste en een bindweefselknobbel. Beide problemen worden mede veroorzaakt door de invloed van hormonen op het borstklierweefsel.
Een cyste is een met vocht gevuld blaasje, dat ontstaat doordat er vocht in de melkgangen achterblijft. De cyste voelt aan als een knobbel.
Een bindweefselknobbel ontstaat door de verharding van bind- en klierweefsel in de borst.

Ook pijn in de borsten, met of zonder knobbels, komt vrij vaak voor. Bij veel vrouwen is er een duidelijke relatie tussen de pijnklachten en de menstruatiecyclus. De pijn is het ergst vóór de menstruatie en ook eventuele knobbeltjes zijn dan het best voelbaar. Na de menstruatie nemen de klachten weer af. Tepelafscheiding en borstontstekingen komen minder vaak voor.

en nog een link
http://www.chirurgenoperatie.nl/pagina/ ... pathie.php

Marielle schreef op wo 07 mei 2008 21:53

Marielle 44 jaar

• Stichtingsbestuur
  • Beheerders
  • Moderators
  • Amazone

Jules, jou klachten komen mij erg bekend voor.
De pijn straalde bij mij zelfs uit naar mijn hand en ik had ook last van tepelvloed.
Helaas hoort pijn echt bij masthopathie en er is niets tegen te doen...
Wel fijn dat je al een echo hebt gehad want daar is toch wel veel op zichtbaar!
Maar gerustgesteld worden is moeilijk...maar die pijn hoort echt bij masthopathie...helaas.
Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Marielle op do 08 mei 2008 07:59, in totaal 1 keer bewerkt.

milan schreef op wo 07 mei 2008 22:09

Hallo Jules,

Als je niet gerustgesteld bent door de mammo en de echo, zorg dan dat je een verwijzing naar een ziekenhuis met een mammopoli krijgt.
Mastopathie kan pijn geven. Maar ik heb kanker in mijn rechterborst en ook pijn in mijn borst en jeuk aan mijn tepel.
In de mammopoli zitten aardige deskundige mensen met wie je het allemaal door kunt praten.
Succes en doe wat voor jou belangrijk is!

Milan

Kiztatou schreef op wo 07 mei 2008 23:48

Kiztatou 39 jaar

• Noord-Holland

Hallo Jules,

Ook mijn knobbeltje werd gegooid op mastopathie, nadat op de echo en mammo niks te zien was. Ook uit de puncties kwam niks. Naar later bleek is het op de mammo niet te zien geweest, zijn ze er op de echo niet over heen gegaan en heeft de chirurg bij de puncties er gewoon drie keer naast gezeten. Bijna vier maanden later, na diverse malen terugkeren bij de chirurg omdat ik echt veel pijn had, was het uitgezaaid tot in de lymfen in mijn hals en werd de chirurg wakker...beetje laat he? Je kunt begrijpen dat van dit soort verhalen mijn haren dus overeind gaan staan. En het gezegde dat het geen kanker is als het pijn doet is dus ook onzin. Als een tumor groeit in een borst en uitzaait, neemt ie ruimte in en kan ie dus behoorlijk pijnlijk worden.
Laat er alsjeblieft bij een second opinion opnieuw naar kijken, liefst in een kankerziekenhuis zoals het bijv. het Antoni van Leeuwenhoek

Groetjes van Kiztatou

Marielle schreef op do 08 mei 2008 08:08

Marielle 44 jaar

• Stichtingsbestuur
  • Beheerders
  • Moderators
  • Amazone

Ik lees het nu terug...en denk dat ik Jules gewoon heb willen geruststellen en het niet wil dat er iets aan de hand is. :oops: :oops: :oops:
Bij mij kwam er na 2 maanden ook borstkanker uit nadat op de mammografie en echo niets te zien was.
MRI gaf ook niets afwijkends aan. Bij de punctie was afwijkend weefsel te zien...
Jules...ik hoop zo dat het bij jou echt masthopathie is en blijft, hoeveel pijn je daar ook van kunt hebben.
[kiss]

Anoniem123 schreef op do 08 mei 2008 08:19

Herkenbaar hoor, Mariëlle, ik hoop ook zo dat het 'gewóón' mastopathie is.... Wij zijn echt de uitzonderingen, helaas. Helaas was de kans dat wij uitzondering werden even groot als dat het nu voor Jules is. Garanties geeft dat helemaal niet en als er maar één vrouw eerder bij is door dóór te vragen en assertief te zijn, dan ben ik tevreden. Onnodige angst is niet goed, maar onterechte geruststelling is helemaal niet goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem123 op do 08 mei 2008 22:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Nieuw hier schreef op do 08 mei 2008 13:01

Anonymous (niet gecontroleerd)

Zit mastopathie door je hele borst of kan het ook op één plek zitten? Bij mij zit er een (grote) harde knobbel in mijn rechterborst aan de zijkant (buitenkant). Links zit ook een verharding, maar veel minder voelbaar dan rechts. Heb ook regelmatig jeuk aan mijn borst, maar dat zal wel weer heel iets anders zijn :D

Zal "blij" zijn als ik mijn bezoek aan de mammapoli heb gehad en met goed nieuws naar huis kan gaan. Al weet ik nu wel dat ik voor mezelf op moet komen, als ik het toch niet vertrouw.

Heel fijn dat we hier kunnen meelezen en dat de vragen beantwoord worden! Bedankt daarvoor! :D

Marielle schreef op do 08 mei 2008 14:16

Marielle 44 jaar

• Stichtingsbestuur
  • Beheerders
  • Moderators
  • Amazone

Nieuw hier, ik had ook een harde knobbel, werden er twee, aan de buitenlant van mijn rechterborst.
Dit waren fibro adenomen en dat zijn goedaardige knobbels.
Dit heeft dus niets met mijn borstkanker te maken maar met de masthopathie!
Masthopathie wordt vaak omschreven als een pijn die door de hele borst zit. Maar die knobbels zijn dan extra gevoelig en pijnlijk.
Laat je het weten als je naar de mammapoli bent geweest?

Nieuw hier schreef op do 08 mei 2008 15:26

Anonymous (niet gecontroleerd)

Bedankt voor je antwoord, Marielle. Kan nou niet zeggen dat ik pijn door de hele borst heb. Ja, vlak voor de menstruatie zijn mijn borsten wat gevoeliger, maar die plek waar de knobbel zit is altijd wat pijnlijk. Nou ja, kan niets anders dan afwachten. Ik hoop dat de arts me niet zonder een mammografie weer naar huis stuurt. Nu ik zover ben wil ik toch ook dat er echt goed naar gekeken wordt.

Jules schreef op do 08 mei 2008 21:12

lieve dames,

erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben erg onder de indruk van dit forum, hoe jullie elkaar steunen om toch sterk te staan tegen deze rotziekte!! Heb veel bewondering voor jullie!

Ik begrijp dat de enige manier om zekerheid te krijgen is een MRI of punctie laten doen....mijn gevoel zegt me dat ik dit dus moet doen en het gevecht met de huisarts moet aangaan.
Hopelijk zit mijn gevoel er compleet naast dit keer en is het gewoon mastopathie.....(en ben ik hier gauw weer weg)!

groetjes Jules

Anoniem123 schreef op do 08 mei 2008 22:26

Jules, dat is echt een gevecht waard en desnoods ga je naar een andere huisarts. Laat hem mij maar bellen, dan zal ik hem vertellen dat echo en mammografie niet alles laten zien en dat me dat bijna het leven heeft gekost.

Succes. Ik hoop dat je ons snel laat weten dat je weer afscheid komt nemen !!!

Marielle schreef op ma 30 maart 2009 12:46

Marielle 44 jaar

• Stichtingsbestuur
  • Beheerders
  • Moderators
  • Amazone

Even omhoog voor Blossom.

Blossom25 schreef op ma 30 maart 2009 14:50

Dank je wel Marielle. Ik herken het, ik had alleen last van 2 knobbeltjes tot 2 weken terug (toen kwam er nog een knobbeltje bij, vlakbij de grootste, maar die is niet erg). Ik heb eigenlijk nooit last van mijn borsten gehad, ja soms gevoelig voor de menstruatie maar dat was ook nooit iedere maand (hooguit 1x per jaar).
Vanmorgen dan te horen gekregen dat het wel Mastopathie zou kunnen zijn aangezien de klachten en dat ik het bij me borst heb, maar als ik het knobbeltje (nummer 4) voel en erop druk dan doet het zeer, maar die uitstroom naar mijn oksel en mijn arm.. word steeds erger. Mijn arm voelt soms ook koud aan en doet het pijn op mijn bot en stroomt het weer naar me hand. Ook worden mijn vingers spontaan dik, maar voor ik het weet is dat ook weer weg.
Ook de jeuk herken ik, dat heb ik zo af en toe en eerst was het me borst dat jeukte, maar nu ook mijn oksel en krijg ik kleine steekjes in mijn borst en oksel.
Ik kan er eigenlijk geen peil optrekken wat er nou aan de hand is in mijn arm en oksel. Ik baal er van dat het geen spoed is waardoor ik gewoon nog 3,5 week moet gaan zitten wachten. Ik denk dat iedereen het wilt, zekerheid en niet dat artsen zeggen dat ze vermoeden dat je iets niets ergs hebt en vinden dat het allemaal mee valt, terwijl het voor jezelf een drama is. Ik baal hier gewoon echt van.