Beste Jules,
Zekerheid krijg je op deze manier niet. De kans mag dan klein zijn, je slaat jezelf eeuwig voor je hoofd als het achteraf toch borstkanker blijkt te zijn. Dat het in je ene borst anders is dan in je andere borst, vraagt in elk geval om nader onderzoek. Het beste is om je (nogmaals?) door te laten verwijzen naar de mammapoli en aan te dringen op een MRI. Misschien kunnen er ook wel biopten (hapjes) genomen worden, die dan nader onderzocht kunnen worden. Jeuk of ontsteking kán ook wijzen op een zeldzame vorm van borstkanker.
Ik ben zelf zo'n geval van 'Niks te zien op echo en mammografie', tweemaal zelfs, maar na een jaar bleek er bij de MRI wel een tumor te zitten van 10 bij 6 bij 7 cm. Het was ook uitgezaaid naar mijn okselklieren. Er heeft een jaar gezeten tussen de eerste keer een harde streng voelen en de diagnose. Daarmee is de prognose dus ook enorm veel slechter geworden.
Ik heb hierover een brief geschreven aan de maatschap Radiologie en aan mijn toenmalige huisarts (die er overigens niks aan kon doen). Bij mijn laatste controle werd mij verteld dat ze de plaatjes van mijn borst én mijn casus op alle nascholingen in de regio gebruikt hebben, niet eenmaal, maar bij herhaling. Dat heeft me bijzonder goed gedaan. Voor mij maakt het niks meer uit, ik zit met een tamelijk slechte prognose, maar als er maar één vrouw eerder uitgevist wordt door mijn casus, dan is alles toch niet voor niks geweest.
Dit alles niet om je bang te maken, maar wel om je niet onterecht gerust te laten stellen door de huisarts. Blijven zeuren totdat je naar de mammapoli kunt (en een MRI krijgt)....... Ik hoop dat je ons binnenkort kunt vertellen dat het nu bevestigd is dat het gewoon borstweefsel is.
Laatst bijgewerkt door
Anoniem123 op wo 07 mei 2008 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.