Toon onderwerp - Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

Anneke78 schreef op ma 02 apr 2012 09:21

Anneke78 36 jaar

  • Friesland

Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Ik ben in september met Anastrozol (= Arimidex) begonnen. Sinds een week of twee merk ik dat ik steeds meer last van mijn handen en polsen begin te krijgen. Het is een zeurende pijn in mijn polsen en vingers, waardoor ik steeds meer belemmerd wordt in de dagelijkse dingen. Ik kan niet lang typen of de muis van de computer vasthouden, ik heb moeite met schrijven, aardappelschillen lukt amper, staartjes in het haar van onze dochter maken. Alles waarbij ik of mijn handen en vingers gebruik of waarbij ik kracht moet zetten op een klein punt.

Ik heb de laatste tijd ook steeds vaker last van mijn ellebogen, knieen en tenen. De gewrichtsklachten die ik al had, zijn sinds de Anastrozol/Arimidex een stuk erger geworden, maar dat bleef grotendeels beperkt tot mijn rug. Nu sinds een aantal weken lijkt het zich uit te breiden naar voornamelijk mijn handen. Kan dit een gevolg zijn van de Anastrozol/Arimidex? Ik ben al sinds twee jaar in de overgang, aangezien ik eerst 1,5 jaar Tamoxifen geslikt heb. Als aanvulling gebruik ik Zoladex.

Maisa schreef op ma 02 apr 2012 09:48

Maisa 41 jaar

  • Moderators
  • Beheerders
  • Zuid-Holland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Anneke78, wat je beschrijft lijkt op het :arrow: carpaal tunnelsyndroom, een klacht die vaak voorkomt bij vrouwen in de overgang. Ik ben niet medisch geschoold, dus je zou het zeker bij een arts moeten navragen. CTS kan geopereerd worden.

Anneke78 schreef op ma 02 apr 2012 10:15

Anneke78 36 jaar

  • Friesland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

@ Maisa Als ik bij je link naar CTS lees, herken ik veel van de klachten niet zo duidelijk. Ik heb 's nachts niet meer pijn dan overdag, ook voelt het niet dof of tintelig en ik heb ook geen steken richting mijn schouder. Het is meer een zeurende pijn die bijna constant aanwezig is in mijn polsen en vingers. Maar goed, ik kan het altijd overleggen met de internist of huisarts. Misschien dat het toch een vorm van CTS is, aangezien de link met de hormoontherapie en overgang toch wel redelijk duidelijk aanwezig lijkt te zijn.

Anoniem123 schreef op ma 02 apr 2012 12:34

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Heel herkenbaar bij hormoontherapie en ook met de klachten in je arm. Mijn fysio heeft laatst een patiënt van het Carpaal Tunnel Syndroom afgeholpen (terwijl ze op de nominatie stond om geopereerd te worden). GET HELP !!

fozzybear schreef op ma 02 apr 2012 20:12

fozzybear 42 jaar

  • Overijssel

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Anneke heb je ook last van je pink? Want die schijnt bij CTS niet 'mee te doen'. Ik heb een onderzoek bij de neuroloog gehad omdat ik ook erg veel pijn in mijn vingers had na de Taxol en ik voelde mijn tenen niet meer. Voel ik nog steeds niet. Maar ik heb er dus een vervelend onderzoek voor gehad. Met naalden en elektroden. De neuroloog zei direct dat hij niet aan CTS dacht omdat ik geen pijn in mijn pink had.
Een lotgenootje van mij heeft het eerst nog een tijd met spalkjes geprobeerd, ze kan echt niet meer slapen vd pijn. Uiteindelijk is ze aan beide handen geopereerd. Het kwam door de hormoontherpie/overgang. Het is echt een vervelende klacht. Sterkte ermee! Xfozzy

Anneke78 schreef op ma 02 apr 2012 21:48

Anneke78 36 jaar

  • Friesland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

@ Fozzy Ik heb wel last van mijn pink. Ik heb het gevoel dat hoe meer ik mijn handen belast, des te erger de klachten worden. Ik heb rechts meer last dan links, omdat ik rechts ben. Tijdens het typen en het bewegen met de muis hou ik mijn pink altijd omhoog (kom je nu achter omdat je erop let). Omdat dat inspannend is, heb ik meer last van mijn pink dan van de middelste vingers. Verder heel veel last van mijn duim en polsen. Maar ook het midden van mijn tenen, mijn enkels en knieen. Ik voel mijn vingers en tenen wel, ze zijn niet gevoelloos. Ze slapen snel, soms tintelingen, maar voornamelijk een zeurende pijn. Het heeft wel iets van RSI. 's Nachts heb ik minder pijn dan overdag, geloof ik.

edith schreef op di 03 apr 2012 11:03

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Ik heb sinds de start met de hormoontherapie ook veel last van pijn in m'n handen en polsen.Ook zijn ze veel dikker,stram en stijf.En ook de rest van mijn lijf is pijnlijker en dikker.

Gosia schreef op di 03 apr 2012 12:10

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Vrouwen met aromataseremmers hebben grotere kans op CTS. Volgens mijn neuroloog had ik met Aromasin 80% kans dat mijn pijnklachten veroorzaakt werden door CTS. Ik had het ook zowel links als rechts, maar wilde geen operatie. Tips van de fysiotherapeut hebben me veel geholpen. Met name de tip dat ik mijn polsen/handen recht moet houden, ook als ik ga slapen.

Anneke78 schreef op di 03 apr 2012 12:29

Anneke78 36 jaar

  • Friesland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

@ Gosia Dat is inderdaad wel een goede tip, want ik heb mijn handen en polsen tijdens het slapen altijd dubbel gevouwen in de meest vreemde hoek. :-) Dus daar probeer ik nu wel op te letten. Jij hebt verder geen extra ondersteuning van je pols?

@ Edith Balen dat je ook zo'n last van je handen en polsen hebt. Mijn vingers en handen zijn inderdaad ook regelmatig dikker, mijn voeten ook. Zal misschien ook met vocht vasthouden te maken hebben? En dat stramme herken ik ook wel. Rot hormoontherapie!

Roosmarie schreef op di 03 apr 2012 19:41

Roosmarie 48 jaar

  • Zuid-Holland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

De 'pokke pillen' hebben diverse bijwerkingen. Ik kreeg van Arimidex zo'n pakket bijwerkingen dat ik er na 7 weken mee gestopt ben en overgestapt ben op Tamoxifen.

De reuma-achtige klachten zijn heel herkenbaar. Ga vooral naar de fysio, dat helpt.

Ik ben inmiddels in 'gesprek' met het ziekenhuis om het leven een beetje leuk te houden. Leven en overleven zijn voor mij verschillende grootheden.

Anneke78 schreef op di 03 apr 2012 19:55

Anneke78 36 jaar

  • Friesland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

@ Roosmarie Helaas is overstappen op Tamoxifen voor mij geen optie. Ik heb dat 1,5 jaar geslikt, maar tijdens dat gebruik is er alsnog een late uitzaaiing in mijn oksel ontstaan. Dus blijkbaar werkt Tamoxifen niet/niet voldoende voor mij. Vandaar in september de overstap gemaakt naar Anastrozol (Arimidex). Ik heb nu veel meer last van bijwerkingen, waaronder de hevige gewrichtsklachten die je kwaliteit van leven toch wel heel erg nadelig beinvloeden...

Anders inderdaad maar eens de fysio inschakelen.

Roosmarie schreef op di 03 apr 2012 20:46

Roosmarie 48 jaar

  • Zuid-Holland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

De uitzaaiing is waardeloos en maakt je des te gemotiveerder om de Arimidex 5 jaar te slikken. Er schijnt nog een 3e middel te zijn Aromasine. wordt veel in Frankrijk gebruikt n zou veel minder bijwerkingen hebben.

Helaas herkenbaar, ik moest mezelf als een bejaarde uit de auto of bed hijsen en elke stap deed zeer in mijn heupen. Ik kan me helaas voorstellen hoe jij nu een trap afkomt (au, au, au, au..)

In het ziekenhuis kreeg ik initieel niet veel steun, "het duurt 3 maanden voordat de bijwerkingen zakken".
Ik had zo'n beetje alle bijwerkingen die op het lijstje staan en ben (in overleg) met Arimidex gestopt. Ik zit in een vergelijkbare situatie met de bijwerkingen van Tamoxifen en ben donderdag weer in het ziekenhuis.

Ik ga nadrukkelijk vragen de bijwerkingen nu te bestrijden omdat deze mijn kwaliteit van leven verzieken. Ik ben het zat om te horen 'we kijken het nog even aan'.
Ze zouden die troep eens een paar weken zelf moeten slikken en kijken of ze die klachten voor zichzelf ook accepteren.

Roosmarie schreef op di 03 apr 2012 21:05

Roosmarie 48 jaar

  • Zuid-Holland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Op http://www.lareb.nl/Databank/Zoek-op-geneesmiddel.aspx kun je alle bekende bijwerkingen van Arimidex (ANASTROZOL TABLET 1MG) en andere geneesmiddelen vinden.

Je wordt er niet blij van...
(maar er staan ook mogelijke oplossingen bij, effe goed checken dus!)

Maisa schreef op di 03 apr 2012 21:21

Maisa 41 jaar

  • Moderators
  • Beheerders
  • Zuid-Holland

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Roosmarie, die stramme gewrichten van Arimidex werden bij mij na een paar maanden wel beter. Je moet je heupen en knieen soepel draaien door veel in beweging te zijn. Ik had ook 'opstartproblemen', maar als ik liep ging het beter. Aromasin heb ik nooit geslikt en wordt in NL weinig voorgeschreven. Het geeft meer depressieve klachten dat Arimidex.

Gosia schreef op di 03 apr 2012 21:29

Re: Reuma-achtige klachten handen door hormoontherapie?

Anneke78 schreef » di 03 apr 2012 12:29

@ Gosia Dat is inderdaad wel een goede tip, want ik heb mijn handen en polsen tijdens het slapen altijd dubbel gevouwen in de meest vreemde hoek. Dus daar probeer ik nu wel op te letten. Jij hebt verder geen extra ondersteuning van je pols?


Je kunt pols steunverbanden (brace) gebruiken, die worden de eerste keer meestal vergoed op voorschrift van de specialist (voor herhaling kan via huisarts).
Verder probeer ik ook overdag op te letten dat ik mijn pols/hand niet in elkaar vouw. En ik heb bij mijn laptop een ouderwets washandje gevuld met spliterwten liggen, waar mijn pols op steunt tijdens het 'muizen'.