Toon onderwerp - reconstructie met tissue expander / siliconen na bestraling?

reconstructie met tissue expander / siliconen na bestraling?

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

usarenske schreef op wo 07 nov 2012 22:30

usarenske 31 jaar

• Groningen

reconstructie met tissue expander / siliconen na bestraling?

Ik sta voor de keuze welke reconstructie ik wil gebruiken om weer een borst te krijgen.
Nu ben ik bestraald en dacht dat ik niet meer voor de tissue expander kon kiezen, nu blijkt dat nog wel een optie te zijn alleen vind mijn plast. Chirurg de rugspier methode beter omdat er een kans is dat het een soort van tennisbal kan worden met de expander.... Maar dit hoeft niet en kan ook mooi worden. Lastig dus.
Zijn er hier vrouwen die hier ervaring mee hebben? Tissue expander methode na bestraling?
Graag hoor ik van jullie!
Tevens was ik benieuwd of iemand weet welk ziekenhuis als beste uit de bus komt voor reconstructies?

Marielle schreef op do 08 nov 2012 09:30

Marielle 44 jaar

• Stichtingsbestuur
  • Beheerders
  • Moderators
  • Amazone

Re: Ervaring met tissue expander na bestraling?

Moeilijke keuze hè?

Heb je dit topic al gezien? :arrow: klik hier

Hier staan ook alle ervaringen bij dus ik hoop dat je hier iets aan hebt.

kaat75 schreef op do 08 nov 2012 16:05

kaat75 39 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Noord-Brabant

Hoi Usarenske,
De meeste pcs zijn erg terughoudend met een tissue expander na bestraling. De huid lijdt veel van bestraling en rekt daarom minder op. Je hebt de kans dat de definitieve prothese zichtbaar is of zelfs door de huid heen komt. Laat je heel goed voorlichten als je dit overweegt. Ik denk niet dat er 1 beste ziekenhuis is voor bepaalde reconstructies. Wel worden niet alle reconstructies overal uitgevoerd. Ik heb overigens zelf een reconstructie vanuit de buik. Heb ook bestraling gehad en mijn pc raadde tissue expander af. En dat terwijl mijn huid nauwelijks geleden heeft onder de bestraling.
Ik wens je heel veel wijsheid toe met het maken van je keuze.
Liefs Kaatje

Donna1983 schreef op ma 21 okt 2013 08:58

Donna1983 31 jaar

• Gelderland

Borstreconstructie naar bestraling

Ik zou graag willen weten waar en wie er naar bestraling een borstreconstructie heeft gehad met expanders. Dit is graag wat ik zou willen maar bij ons in het ziekenhuis wordt dan niet gedaan.

Liefs Donna

Linnie schreef op di 22 okt 2013 21:35

Linnie 45 jaar

• Noord-Holland

Zelf had ik al een reconstructie toen ik bestraald moest worden Donna, maar ik hoop dat er Amazones zijn die je verder kunnen helpen. groetjes, Linnie

Bergamot schreef op di 22 okt 2013 23:15

Bergamot 40 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Noord-Holland

Bestralingsschade aan de huid is niet aktijd aan de buitenkant zichtbaar. De rek is eruit en daarbij geneest bestraalde huid over het algemeen minder goed dan 'verse'. Je hebt dus een kleinere kans op een voldoende resultaat (beperkt volume) en een grotere kans op complicaties, zoals wondvorming en ontsteking.

Zolang je arts je dat erbij vertelt kun je het proberen, gaat ook vaak goed hoor.

inge50 schreef op do 06 feb 2014 22:06

inge50 52 jaar

• Zuid-Holland

Ik ben nu zover met mijn zoektocht, dat er waarschijnlijk een tijdelijke reconstructie met huidbesparing gaat plaatsvinden na bestraling. Volgende week heb ik nog een infogesprek in een academisch ziekenhuis. Dit om zeker te weten dat ik de voor mij juiste OP kies.

ambu1973 schreef op vr 25 apr 2014 17:28

ambu1973 41 jaar

• Amazone

siliconen en expanders

Ik ben nieuw op deze site. Vorig jaar is bij borstkanker ontdekt. Heb een borstbesparende operatie gehad, bestralingen en chemotherapie. Ben drager van het brca1 gen. Heb besloten om mijn borsten preventief te verwijderen. Heeft er iemand ervaring met bestraling en het plaatsen van silliconen?

Groet ambu1973