Toon onderwerp - Litteken correctie

Litteken correctie

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

suzanne schreef op di 08 maart 2005 20:44

suzanne 42 jaar

• Limburg

Litteken correctie

Hoi allemaal :)

Ik dacht, open weer een nieuw topic omdat ik niet weet of het wel thuishoort bij het sticky over de littekens.

zoals julllie misschien al gelezen hebben vind ik mijn litteken niet mooi. Het is behoorlijk bobbelig, rood en rondom de "naad" zit gerimpelde huid. Het is nog redelijk vers, het gat dat erin zit is bijna aan de oppervlakte en is klaar om dicht te groeien. Het gaat allemaal hartstikke snel, geen klachten over mijn perfecte conditie :wink: . Mijn chirurg heeft aangeboden om litteken correctie te doen en hij zei dat het een kleine ingreep is.

Ik merk dat ik langzaam vooruit (voorbij de chemo) begin te denken en ik vraag me af of bij jullie de "niet-tiet" echt plat/vlak is of dat er ook nog een soort verdikking zit. Misschien is er zelfs iemand die ook een litteken-correctie heeft laten doen?
Ik vraag me ook af of een litteken-correctie nodig is voor een eventuele borst-reconstructie of dat het beter allemaal in 1 keer gedaan kan worden. Iedere narcose is er tenslotte 1.

Veel liefs,
Suzanne

mamacass schreef op di 08 maart 2005 20:50

Suzanne, als je een reconstructie overweegt dan doen ze dat tegelijk, dus in een operatie. Ik had een zg."dogear"en dat is weggehaald onder plaatselijke verdoving, was dus 45 minuten stil liggen maar prima te doen.

suzanne schreef op di 08 maart 2005 21:00

suzanne 42 jaar

• Limburg

Nou, of ik een reconstructie wil weet ik echt nog niet, maar een litteken-correctie wil ik wel. Wat is een "dogear" precies?

mamacass schreef op di 08 maart 2005 21:18

Dogear is en flapje overbodige huid.

Bambie schreef op wo 11 mei 2005 09:27

Hoi,

Ik heb nog even een vraagje, niet dat dit bij mij nu aan de orde is, maar het houd mij de laatste dagen wel bezig.
Ik hoorde van iemand dat ze haar litteken gaat laten laseren. Dit zou de roodheid uit het litteken kunnen halen en dus ook het litteken mooier maken. Ik had hier nog niet van gehoord.........

Heeft iemand hier ervaring mee? Of wie weet hier meer van? En hoe is het resultaat geworden? Zie je echt goed het verschil?

Hoop dat iemand mij iets meer weet te vertellen....... :wink:

mamacass schreef op wo 11 mei 2005 11:00

Bambie, waarom vraag je dat? Het duurt een tijd maar meestal trekt het litteken mooi weg tot een dun lijntje. Bij mijn zus gebeurde dat niet en die heeft toen een laserbehandeling gehad met weinig succes.

Moiikke schreef op wo 11 mei 2005 11:28

Moiikke 61 jaar

• Noord-Brabant

Mijn littekens zijn ook heel mooi wegetrokken hoor. Het heeft wel een hele tijd geduurd maar nu is het alleen nog een fijn wit streepje. Als mensen niet weten waar het zit moet je het aanwijzen.

Bambie schreef op wo 11 mei 2005 12:25

mamacass schreef:Bambie, waarom vraag je dat?

Gewoon interesse mamacass, wist niet dat dat kon.
Mijn litteken heeft een heel "moeilijk" plekje en haalt het misschien niet en daardoor zou ik daar een op dat plekje een breed litteken kunnen krijgen. Dus was gewoon nieuwsgierig...........

Gast schreef op do 12 mei 2005 09:47

Anonymous (niet gecontroleerd)

hoi bambie,ook ik had zon meoilijk plekje(te weinig doorbloeding na de operatie) je kunt dat later laten verwijderen en opnieuw laten hechten.ook zijn er speciaale pleisters,om de litekens mooi plat te laten genezen(oa cica care) misschien iets om na te vragen?? groetjes ingrid.
ik moet erbij zeggen,dat mijn liteken helaas toch iets is gaan wijken,wat jammer is,misschien laat ik er tijdens mijn komende prothese wissel nog iets aan doen.

Karin schreef op vr 13 mei 2005 21:32

Ik heb natuurlijk een litteken van een andere orde, maar toch maar hier geplaatst. Het litteken van de port a cath zit op de heuvel van mijn linkerborst en is ook aan één kant wijd getrokken. Er heeft zich een korst gevormd, maar het litteken trekt nu zo erg en dat is een vervelend gevoel. Het is ook nog behoorlijk rood. Heeft iemand een tip wat ik daar eventueel op mag smeren om het wellicht soepeler te maken.

Swissy schreef op vr 13 mei 2005 21:50

Swissy 42 jaar

• Amazone

Volgens mij kun je het best iets met een hoog vetgehalte erop smeren, Karin. Dat maakt de korst wat soepeler en dan trekt het waarschijnlijk wat minder. Ik gebruik na het tatoeren (tepels) altijd calendula-zalf (dus niet creme). Lekker dik opdragen.
Ik hoop dat het bij jou ook helpt.
Alternatieven? Bepanthencreme? Vaseline?

Karin schreef op vr 13 mei 2005 21:54

Ik heb uiercrême in huis, mag dat ook?

Beppie schreef op vr 13 mei 2005 21:56

hoi karin
ik gebruikte Hyp-e-cal olie

maar of jij dat er weer op mag smeren weet ik niet :?

Swissy schreef op vr 13 mei 2005 21:58

Swissy 42 jaar

• Amazone

:oops: Ik heb geen idee wat uiercreme precies is.... wat zit er in?
Hellup, dit is te Nederlands voor me, ben ik bang!

Karin schreef op vr 13 mei 2005 22:00

Omdat het litteken nog zo rood is, durf ik er niet zo maar iets op te smeren. Een olie lijkt me wel prettiger, maar ik heb alleen uiercrême in huis en Vaseline Paraffine (t.b.v. insmeren door Flebitis aangetast been).

In de uiercrême zit ook paraffine en een heleboel andere moeilijke ingrediënten, maar ik zie ook parfum en alcohol staan. Niet doen maar dan?