Toon onderwerp - herstel na eierstok en eileider operatie

herstel na eierstok en eileider operatie

Voor vraag en antwoord over de behandelingen en de bijwerkingen daarvan

juliëtte schreef op do 01 nov 2007 18:10

Linnie, ik kreeg ook blaas ontsteking na de operatie, tot 2 maal toe :twisted:
Volgens de arts komt dat voornamelijk door de catheter.
Ik had ook last van een dikke (pijnlijke)buik, en heb veel last gehad van het grootste wondje.

twin schreef op vr 25 jan 2008 15:06

twin 38 jaar

ff omhoog

Bergamot schreef op za 11 dec 2010 21:14

Bergamot 40 jaar

• Moderators
  • Beheerders
  • Noord-Holland

Re: herstel na eierstok en eileider operatie

muts schreef:Beste mede amazones!

Op 21 december as worden mijn eierstokken verwijderd ivm een hormoongevoelige borstkanker nu een jaar geleden.
Ik was even benieuwd wie van jullie dit ook heeft laten doen en wat jullie ervaringen zijn?

Ik heb me ' ingeschreven' voor een dagopname en begrepen dat ik de dagen daarna wel wat spierpijn enzo zou kunnen hebben. Maar hoe hebben jullie dat beleeft?

Groeten,
muts

Reza schreef op za 11 dec 2010 21:27

Reza

• Amazone

Hi Muts,
10 sept jl. had ik een hysterectomie en eierstokverwijdering, laparoscopisch. De 2e dag
na de operatie al naar huis...
Tillen mocht ik pas na 6 weken, ik voel nu nog steeds de operatieplek inwendig als ik
een te groot gewicht draag.

Uiteraard is jouw operatie lichter, de baarmoeder wordt niet verwijderd immers, en dat
geeft inwendig een flinke wond.
Maar ik raad je aan niets te forceren, en niet tot aan de pijngrens te gaan qua tillen, lopen
etc. Dat verlengt je herstelperiode nl alleen maar.

Ik neem aan dat het laparoscopisch gebeurd?

Benieuwd hoe het herstel zal verlopen bij jou,
sterkte.

Anoniem123 schreef op za 11 dec 2010 23:02

Ik vind dat best moeilijk om te beantwoorden, omdat mijn eierstokken en -leiders werden verwijderd in dezelfde operatie als mijn borst. Ik weet wel dat ik diezelfde dag naar huis mocht, maar dat wilde ik helemaal niet. Ik heb mooi nog een nacht met een katheter in mijn bedje gelegen. De volgende dag ging die eruit en moest ik er ook uit. Ik ben nog twee nachtjes gebleven, kreeg heerlijke spuiten om 's nachts goed te kunnen hemelen en toen ik op dag 4 naar huis ging, voelde ik me behoorlijk goed. Van mijn buik nauwelijks last gehad en van mijn borst ook niet. We liepen die middag alweer in de Intratuin. Ik denk wel dat die 2 dagen echte rust me goed gedaan hebben.

Succes !!!

(p.s. Is er, behalve de hormoongevoelige tumor een jaar geleden, ook nog een erfelijke factor aangetoond? Ik was er toen groot voorstander van om mijn eierstokken te laten verwijderen, omdat ik toch in de overgang moest en geen zin had in die maandelijke Zoladex-spuiten. Ik moet zeggen dat de bijwerkingen me behoorlijk tegengevallen zijn (slecht slapen, de opgedroogde slijmvliezen en de opvliegers) en als ik opnieuw zou moeten beslissen, zou ik nu graag tamoxifen zonder eierstokonderdrukking willen proberen. Dat wordt wel gedaan bij premenopausale vrouwen, die dus wel menstrueren en daarbij Tamoxifen gebruiken. Aangezien ik geen eierstokken meer heb, is dat nu geen optie meer. Ik wil je niet aan het twijfelen brengen, hoor, maar het is goed om een goede afweging te maken. Er is nl geen weg meer terug.)

Gast schreef op zo 12 dec 2010 10:34

Anonymous (niet gecontroleerd)

bedankt voor jullie reacties! Hmmm.... dacht dat het allemaal wel zou meevallen maar daar ben ik nu niet zo zeker meer van..

xxxx: erfelijkheidsonderzoek is momenteel gaande, ik heb de afgelopen 8 maanden Lucrin en Tamoxifen gebruikt. Bijwerken zijn vergelijkbaar met die jij nu hebt, volgens gynaecoloog en oncoloog zal dit niet veel anders zijn na eierstokverwijdering. De reden dat ik ze nu toch laat verwijderen is idd het gedoe met spuiten (3 maandelijks) en wat na de hormoontherapie? Ook de discussie over welke hormoonwaarden wel/niet laag genoeg zijn.... ik heb er geen zin in en kies het zeker voor het onzekere.

sbous schreef op zo 12 dec 2010 12:07

sbous

• Moderators
  • Beheerders
  • Amazone

muts schreef:Beste mede amazones!

Op 21 december as worden mijn eierstokken verwijderd ivm een hormoongevoelige borstkanker nu een jaar geleden.
Ik was even benieuwd wie van jullie dit ook heeft laten doen en wat jullie ervaringen zijn?

Ik heb me ' ingeschreven' voor een dagopname en begrepen dat ik de dagen daarna wel wat spierpijn enzo zou kunnen hebben. Maar hoe hebben jullie dat beleeft?

Groeten,
muts

Muts, ik heb ook deze operatie gehad en werd aan het eind van de middag geholpen, daarom heb ik een nachtje in het ziekenhuis moeten blijven.
Ik heb er amper last van gehad. Ik was een week na de operatie al weer volledig aan het werk.
Ik kan me van spierpijn niks herinneren.
En de klachten zoals ik had van Zoladex en tamoxifen zijn exact gelijk gebleven.

@Rema, bij jouw is je baarmoeder ook verwijdert en dat geeft echt een heel andere operatie.

Reza schreef op zo 12 dec 2010 16:13

Reza

• Amazone

@ Sbous,

Dat heb ik ook expliciet genoemd, sbous. Waarom dit zo capittelend zeggen. Ik noem dat toch zelf ?

Anoniem123 schreef op zo 12 dec 2010 16:42

Muts, ik denk niet dat je je over de ingreep ernstig zorgen hoeft te maken. Zoals ik schreef, ik heb er geen noemenswaardige problemen door ervaren en Sbous ook niet. Je beeld wordt misschien erg gevormd door wat Rema schreef, maar zij heeft óók haar baarmoeder moeten laten verwijderen en dat is een zware ingreep en dat maakt het herstel veel moeizamer.

Reza schreef op zo 12 dec 2010 16:49

Reza

• Amazone

@xxxx,

Ook aan jou, xxxx, ik noem zeer expliciet dat bij mij ook de baarmoeder verwijderd is.
Ik zal de zinnen hier dan herhalen:
"Uiteraard is jouw operatie lichter, de baarmoeder wordt niet verwijderd immers, en dat
geeft inwendig een flinke wond. "

xxxx en sbous, wat is daar onduidelijk aan? Jullie doen beiden net of ik iemand de stuipen
op het lijf jaag met onvolledige informatie, terwijl ik dat zelf al zeg. Evengoed vraagt muts
ervaringen met eierstokverwijdering, die heb ik. Wat is er tegen dat ik mijn ervaring noem,
en er overduidelijk bijnoem dat er nog iets bijkwam: de baarmoeder is ook verwijderd.

Waarom dan nog tot 2 x toe dit noemen, alsof Muts niet kan lezen ??

Ik vindt jullie reactie beledigend voor mij, EN voor Muts. En wat mij betreft, ik heb dit wel
vaker gemeld, ik ben uitermate goed op de hoogte van allerleid behandelingen, medicamenten,
tot op de enzymen die de medicaties omzetten aan toe. Het toontje door maar liefst 2 mensen
gebruikt, alsof ik onzin schrijf, is volslagen onterecht, houdt daar mee op. Het klopt niet.

Anoniem123 schreef op zo 12 dec 2010 17:01

Gast schreef:xxxx: erfelijkheidsonderzoek is momenteel gaande, ik heb de afgelopen 8 maanden Lucrin en Tamoxifen gebruikt. Bijwerken zijn vergelijkbaar met die jij nu hebt, volgens gynaecoloog en oncoloog zal dit niet veel anders zijn na eierstokverwijdering. De reden dat ik ze nu toch laat verwijderen is idd het gedoe met spuiten (3 maandelijks) en wat na de hormoontherapie? Ook de discussie over welke hormoonwaarden wel/niet laag genoeg zijn.... ik heb er geen zin in en kies het zeker voor het onzekere.

Ik snap je. Ik snap je helemaal. Die overweging was voor mij ook de reden om mijn eierstokken te laten verwijderen. Ik kan niet zeggen of het met Zoladex hetzelfde is als zonder eierstokken. Ik heb dat nooit kunnen vergelijken. Ik moet zeggen, nu drie jaar later vind ik wel dat de bijwerkingen gewoon heel erg heftig zijn. Ze hebben een gigantische impact op mijn kwaliteit van leven en ik kan het niet meer omdraaien.

Mijn zus is onder behandeling in het AVL. Ze gebruikt alleen tamoxifen zonder Zoladex en menstrueert dus gewoon. Zij heeft ook wel klachtjes maar echt, in geen verhouding tot mijn klachten. Als ik zou weten wat ik nu weet, zou ik dat graag hebben willen proberen.

Ik weet niet of het voor jou een optie is, maar ik wil het je gezegd hebben omdat je niet meer terugkunt als je eierstokken eruit zijn. In het AVL zeggen ze dat er géén noemenswaardig bewijs is dat het platleggen van de eierstokken bij premenopausale vrouwen een toegevoegde waarde heeft bovenop het slikken van tamoxifen. Ze weten het eenvoudigweg niet. Ze weten dus niet of het beter is maar ook niet of het slechter is.

Aangezien ik nu ook met hormoontherapie gestopt ben (ondanks mijn bar slechte prognose) in de hoop dat ik een betere kwaliteit van leven krijg, had ik graag de mogelijkheid gehad om alleen tamoxifen te slikken, terwijl ik weer gewoon zou kunnen menstrueren.

Helaas.... gedane zaken nemen geen keer. Ik probeer geen spijt te hebben, want ik heb dat destijds met de beste overweging zo besloten (maar dat verklaart waarom ik het jou wel wil zeggen).
Laatst bijgewerkt door Anoniem123 op zo 12 dec 2010 17:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Anoniem123 schreef op zo 12 dec 2010 17:03

Rema, je hebt mij eerder gezegd dat je niet meer op mij zou reageren. Ik reageer ook niet op jou. Jij mag vinden wat je vindt maar dit gekift draagt niet bij aan een goede sfeer en daar heeft Muts dus niks aan.

Reza schreef op zo 12 dec 2010 17:04

Reza

• Amazone

houdt dan zelf ook op met die domme reactie in navolging van sbous.

ellenk schreef op zo 12 dec 2010 20:03

ellenk 53 jaar

• Noord-Brabant

We gaan elkaars reactie niet afkatten. Iedereen is vrij om te vertellen hoe zij het ervaren heeft. Dat de één het anders ervaart dan de ander betekent niet dat je elkaar afvalt. Het betekent dat je een andere ervaring hebt. Voor Amazones die voor een bepaalde operatie of behandeling staan is het fijn om meerdere reactie te kunnen lezen. Dat geeft ook de range aan mogelijkheden weer die je zouden kunnen overkomen.
Nieuwe/verschillende/meerdere reacties zijn dan ook niet dom maar juist fijn.

Daarnaast: als er in een bericht medische termen staan dan is het niet raar dat dat soms wat toegelicht wordt. Zodat de verschillen tussen de één en de ander duidelijker zijn.
Zo dat was Ellenk als moderator.

Verder heb ik ook mijn eierstokken laten verwijderen. Ik ben ivm met pijn 1 nacht gebleven maar stond 3 dagen later al weer de hele wedstrijd langs de voetballijn. En was ook binnen een week weer aan het werk. Ik vond het erg meevallen na die éne dag.

Marimke schreef op ma 13 dec 2010 01:10

Marimke 59 jaar

• Gelderland

Ook ik heb ervaring met laparoscopische operatie, of te wel een kijkoperatie .Ik werd 's ochtends geopereerd en werd wakker met een catheter in mijn rug en een in mijn blaas.
Bij mij zijn de eileiders en eierstokken via de laparoscopie er uit gehaald. Ik had en een ruggeprik en narcose. De ruggeprik werd gegeven, omdat er een morfinepomp op aan gesloten werd. De rugcatheter werd de volgende morgen verwijderd. Als ik geen heftige pijnklachten had, mocht ik aan het eind van de dag naar huis. 's Middags werd de blaascatheter eruit gehaald. Van beiden heb ik geen last gehad bij verwijdering. Ik had alleen een ongesteldheidsgevoel, dat heeft een paar dagen geduurd. Ik had 4 kijkgaatjes met elk 3 hechtingen. Die zouden vanzelf loslaten, maar ze raakten ontstoken.Daardoor werden ze er door de praktijkmedewerkster eruit gehaald na 10 dagen en dat gaf minder spanning. Ik hoop, dat je wat aan deze ervaring hebt.In ieder geval heel veel sterkte